Pigmentforandringer

En av de viktigste oppgavene til huden er å beskytte oss. I huden har vi pigmentceller som beskytter oss mot solstråler. Endring av produksjon eller distribusjon vil gi synlige pigmentforandringer i huden.

En av de viktigste oppgavene til huden er å beskytte oss. I huden har vi pigmentceller som lager pigment (det er det som gir oss hudfargen vår), og disse beskytter oss mot UV stråler. Endring av produksjon eller distribusjon vil gi synlige pigmentforandringer i huden. Her en noen av disse tilstandene.

Melasma

Se eget innlegg.

Solflekker/Lentigo er en type pigmentflekker som skyldes alder og kronisk eksponering for sol. Det er en godartet forandring. De er ofte lysebrune til mørke og finnes som regel på soleksponerte områder som ansiktet og håndryggen. Solflekker er flate, ovale og jevnt pigmenterte flekker. Behandlingen er som regel frysing, laser og i noen tilfeller kremer.

Vitiligo er en hudsykdom kjennetegnet ved flekkvis utvikling av velavgrensede, hvite flekker i huden som skyldes tap av pigmentproduserende celler, Melanocytter. Ca. 1-2% av befolkningen har vitiligo som ofte debuterer i alderen 10-30 år. Årsaken er ukjent, men vi vet at det er en autoimmun sykdom. Hyppigste lokalisasjoner er ansikt, nakke eller hodebunn, og på hender og fingre.

Sykdommen kan ikke helbredes, men kan kontrolleres ved bruk av bl.a. kortison kremer eller lysbehandling. Viss immundempende medikamenter har vist gode resultater. Slik behandling finner sted på Universitetssykehusene.

Post Inflammatorisk Hyperpigmentering er faktisk en av hovedårsakene til at mennesker med mørkere hud oppsøker hudlege. Enhver form for betennelse i huden som f.eks. eksem, akne, utslett osv. kan øke pigmenteringen i huden. Når betennelsen er over, ser man pigmentering der hvor betennelsen har vært. Tilstanden er godartet og går som regel over av seg selv, men kan også behandles med kremer og kjemisk peel.

Lentigo maligna er en pigmentflekk på solskadet hud bestående av uregelmessige pigmentceller som kan utvikle seg videre til føflekkreft av typen Lentigo Maligna Melanom. Flekken er uregelmessig i fargen, ofte med veksling fra mørk brun og svart til helt lys eller hvit. Den har uregelmessig kant, er flat og hever seg ofte ikke over huden.